Yleistä

Mikä vuosi!

2018 oli aikamoinen vuosi

2018 alkaa lähennellä loppuaan ja ajattelin koota tänne vähän muistoja ja tapahtumia vuoden varrelta. Näin jälkikäteen ajateltuna on kyllä ollut aikamoinen vuosi! Muistan kun vuoden 2017 lopulla mietittiin, että mitä koko vuonna oli oikein tapahtunut. Tänä vuonna tilanne on kyllä ihan toinen, ja tuntuu että vuoden aikana on tapahtunut niin paljon. Keväällä hypättiin kuumailmapallosta, kesällä rakennettiin reissupaku, syksyllä perustin toiminimen ja jäin pois palkkatöistä. Ja sitten lähdettiinkin ilman tarkempia suunnitelmia kohti Italiaa. Kolmen kuukauden Italiassa olon jälkeen Matti sai töitä Alankomaista ja saatiin lopulta kämppäkin ennen vuoden loppua. Tässä siis koko vuosi tiivistetysti, toivottavasti ensi vuodesta tulee yhtä hyvä!

Tammikuussa vuosi starttasi hyppääjäkaverien kanssa vuokramökillä. Loppiaisena tehtiin lumilyhtyjä Kuhmoisissa mummulla. Kävin myös Nooran kanssa Birgitan polulla synttäriretkellä ja täytin 25 vuotta seuraavana päivänä.

Tammikuu: Birgitan polku

Helmikuu alkoi juhlaputkella, kun ensin olin asiakasseminaarissa Kemissä, mistä jatkoin suoraan Ouluun hyppääjien turvallisuusseminaariin eli turpaboogeihin. Kylmä oli molemmissa kaupungeissa. Juhlinta jatkui Tampereellakin Matin synttäreillä ja liidi- eli alaköysikiipeilykurssilla. Helmikuussa hypättiin myös ensimmäistä kertaa kuumailmapallosta, oli kyllä hauskaa! Mahdollisuuksien mukaan kannattaa kyllä mennä kuumailmapallon kyytiin, vaikka ei hypätä haluakaan. Sen verran hauska kokemus oli.

Helmikuu: Hyppy kuumailmapallosta

Maaliskuussa hiidettiin Keuruu-Multia laturetki ja oltiin samana viikonloppuna hyppäämässä kopterista Keuruu Extreme Experience tapahtumassa.

Huhtikuussa lasketeltiin, hiihdettiin ja pelattiin lautapelejä viikko perheen kanssa Ylläksellä ja päästiin vihdoin avaamaan myös Jämi-kausi.

Toukokuussa ostettiin paku!! Ja alettiin remontointi, missä vierähtikin sitten melkein kaksi kuukautta, mutta ihan hyvä siitä tuli. Toukokuussa kävin myös extempore työreissussa Koreassa ja asiakasseminaarin jälkeen vietin vielä viikonlopun Seoulissa.

Toukokuu: reissupakun rakentamista

Toukokuu: Seoul

Kesäkuu vierähti pakua remontoidessa ja hypätessä. Auto saatiin valmiiksi juuri ennen reissua ja juhannuksesta starttasikin itselleni ensimmäinen (ja varmaan hetkeen viimeinen, heh) kokonainen palkallinen kesäloma! Loman alussa oli Jämillä Cessna-boogiet, joista lähdettiin suoraan ajamaan kohti satamaa.

Reissupakun sisustus ja sänky

Ja heinäkuun ensimmäisenä päivänä starttasikin meidän kolmen viikon kesälomaroadtrip. Ajeltiin loman aikana Baltian kautta Italiaan ja sieltä Sveitsiin. Matkalla villapaita vaihtui shortseihin ja Milanossa olikin jo tukalan kuuma. Lauterbrunnenin raikkaasta ilmasta lähdettiin takaisin kotiin päin Saksan ja Ruotsin kautta ja palattiin vain todetaksemme, että Suomessakin oli vuoden helleputki menossa. Heinäkuun pakureissu on edelleen mielessä yhtenä vuoden kohokohtana.

Heinäkuu: kesälomaroadtrip

Elokuu oli viimeinen työkuukausi Valmetilla. Alettiin myös jo valmistautua lähtöön ja myytiin ylimääräistä tavaraa Torissa ja kirpparilla. Elokuun viimeisenä päivänä täytin myös toiminimen perustamisilmoituksen ja ryhdyin yrittäjäksi.

Elokuu: muuttokaaos

Syyskuun alussa tehtiin parin yön vaellus Kolilla ja nollattiin ennen muuttorumbaa. Kolilta ajeltiin Keuruulle muutamaksi päiväksi. Syyskuussa tyhjättiin meidän ihana kämppä Härmälässä, osa tavaroista myytiin, osa meni lainaan ja osa säilöön. Viimeiset yöt Suomessa nukuttiin äitin parkkipaikalla autossa, koska autossa nukkuminen nyt on vaan niin mukavaa. Syyskuussa juhlistettiin myös meidän toista vuosipäivää. Pitää olla kiitollinen, että on saanut viettää tämän ajan noin ihanan ihmisen kanssa. Läksiäisten ja vuosipäivän jälkeen lähdettiinkin sitten laivalla kohti Saksaa 17. syyskuuta. Ajeltiin Italiaan ja loppukuu vierähti Milanossa.

Heta Ukko-Kolilla

Syyskuu: vuosipäivä

Lokakuuksi siirryttiin Gardalle ajateltuamme, että eihän meidän mikään pakko ole Milanon kalliissa kämpissä majoittua. Matkalla käytiin hyppäämässä Veronassa ja meidän autoon koitettiin murtautua. Gardan ympäristö on todella hienoa, ja käytiinkin vuorilla retkeilemässä ja kiivettiin yksi via ferrata kuukauden aikana. Myös äiti tuli käymään lokakuussa ja vierailtiin muun muassa Veronassa ja Lago di Tovelilla.

Lokakuu: Garda

Marraskuussa Pohjois-Italiaan alkoi jo tulla kylmä, joten päätettiin suunnata etelään. Marraskuu vierähtikin Sisiliassa auringosta nauttien, aaltoja kuunnellen ja töitä tehden. Reissattiin vähän ja käytiin esimerkiksi Taorminassa ja Scala dei Turchilla. Matilla oli useita työhaastatteluita ja muutamasta tarjouksesta lopulta uudeksi asuinmaaksi valikoitui Alankomaat ja kaupungiksi Eindhoven.

Palmut ja meri iltaväreissä

Joulukuussa ajettiin auto Sisiliasta Hollantiin ja matkalla poikettiin myös Ranskassa kuvaamassa videoita ja ihastelemassa keltaisia liivejä. Tutustuttiin Eindhoveniin ja käytiin asuntonäytöissä. Kahdeksas päivä lennettiin Suomeen ja saatiin kuulla, että saimme toisen hakemistamme asunnoista. Joululomaa vietettiin Tampereella ja Keuruulla, jossa yövyttiin myös yksi yö Matin perheen mökillä. Loma tuli todellakin tarpeeseen ja oli ihanaa nähdä perhettä ja ystäviä ennen varsinaista muuttoa Alankomaihin.

Kynttilä

Sellainen vuosi. Paljon ehti siis tapahtua ja välillä tuntui, että tekemistä oli ajoittain jopa liian paljon. Ensi vuosi vierähtää Alankomaissa, luvassa on luultavasti pakulla seikkailua Hollannissa ja naapurimaissa sekä paikallaan oloa Eindhovenissa. Vuosi 2018 oli kokonaisuudessaan ihan huippu ja toivon, että ensi vuodesta tulee yhtä hyvä! Ja miksei tulisi.