Yleistä

Vuonna 2022 koettua ja luettua

Uusi vuosi koittaa muutaman tunnin päästä, joten on taas aika tehdä lyhyt kooste tästä vuodesta. Aika paljon onkin ehtinyt vuodessa tapahtua kivoja juttuja, muutoksia ja joitakin haasteitakin. Sanottiin Sveitsille heipat, vietettiin kesä Suomessa, muutettiin pakuun ja lähdettiin reissuun. Välillä on ollut raskasta ja väsyttänyt ja ajoittain on tullut tehtyä liikaa töitä, mutta kokonaisuudessaan on kyllä koettu valtavasti, naurettu ja saatu tavata paljon uusia ja vanhoja kavereita.

Yleisön toiveesta mukana jälleen myös luetut kirjat, jos joku saa näistä vaikka ideoita omalle lukulistalle. Vuoden parhaita lukukokemuksia olivat Ruusukoodi ja Hildur. Aivan lopussa myös koostevideo tämän vuoden hypyistä.

Tammikuu

Vuosi starttasi Tampereella hyppykavereiden kanssa skoolaillen. Loman jälkeen palattiin Sveitsiin, käytiin vuorilla kävelemässä ja juhlittiin synttäreitä letuilla. Vietettiin hiihtolomaviikko Laaxissa lasketellen parin kaverin kanssa. Tammikuun luetut:

Kehrä – Saila Susiluoto
Asioita jotka huomaa vasta kun hidastaa – Haemin Sunim
Tuulen varjo – Carlos Ruiz Zafon

Laskettelemassa Laaxissa
Laskettelemassa Sveitsissä

Helmikuu

Helmikuussa vuorossa olivat Matin synttärit ja kevät alkoi tehdä tuloaan Sveitsiin. Siivoiltiin paku reissukuntoon ja vietettiin pitkä viikonloppu Ticinossa.  Helmikuun luetut:

Kaunis maailma, missä olet – Sally Rooney
Uskollinen lukija – Max Seeck
Pahan verkko – Max Seeck
Kauna – Max Seeck
Enkelipeli – Carlos Ruiz Zafon

Maaliskuu

Kuun alussa käytiin Zurichin Kunsthausissa, lenkkeiltiin lähimaastoissa ja bongailtiin kirsikankukkia. Oltiin pitkästä aikaa Lauterissa ja kylvettiin parvekkeelle yrttejä. Loppukuusta lensin Suomeen pariksi viikoksi työreissuun, johon olin yhdistänyt myös kaikenlaista muuta tekemistä kaverien tapaamisesta teatteriin. Maaliskuun luetut:

Ei enää mitään – Tommy Orange
Aino A. – Jari Järvelä
Taivasten vanki – Carlos Ruiz Zafon
Rajamaa – Terhi Kokkonen

Huhtikuu

Pääsin vielä nauttimaan lumesta, kun Tampereelle saatiin takatalvi. Palaverien jälkeen lensin takaisin Sveitsiin, missä olikin ihan kevät. Pääsiäiseksi ajeltiin Ranskaan Millauhun tapaamaan suomalaisia kavereita, ihailemaan korkeita siltoja ja syömään patonkia. Loppukuusta Matti kaatui pyörällä, josta onneksi selvittiin tikeillä otsassa ja aika mustalla silmällä. Vapuksi leivoin munkkeja ja joku töhri meidän auton kyljen, joka onneksi saatiin putsattua asetonilla. Huhtikuun luetut:

Mies joka kuoli kahdesti – Richard Osman
Korento – Anne-Maija Aalto
Virtahevot – Emmi-Liia Sjöholm
Mistä valo pääsee sisään – Anne-Maija Aalto

Muutto pakettiautoon

Toukokuu

Toukokuussa kaikkialla oli jo vihreää ja alettiin valmistautua Sveitsistä pois muuttoon. Matti irtisanoutui töistä ja laitettiin pikkurojuja myyntiin. Avattiin hyppykausi Zurichissa ja käytiin myös Luzernissa hyppäämässä ja vuorilla kävelemässä.  Uitiin Limmatissa ja löydettiin meidän kämppään uusi vuokralainen, joka myös osti kaikki meidän huonekalut. Käytiin köysipuistossa Rheinfallsilla ja loppukuusta ystäväni tuli tutustumaan Zurichiin, vuoriin ja via ferratoihin. Toukokuussa luettua:

Henkien labyrintti – Carlos Ruiz Zafon
Puuvillatehtaan varjossa – Ann-Christin Antell

Kesäkuu

Kesäkuun alussa saatiinkin heti äiti vieraaksi. Käytiin muun muassa Liechtensteinissa ja vaellettiin vuorilla. Säät olivat helteiset ja hyvä aktiviteetti oli kellunta Limmatissa, sitä olisi pitänyt koittaa jo aiempina kesinä! Juhannuksena ajeltiin Zermattiin, missä tavattiin Suomessa asuvat bangladeshilaiset ja syötiin heidän kanssaan illallista. Tehtiin 20 km vaellus ihailemaan Matterhornia ja nähtiin edelweiss. Samalta reissulta saatiin myös korona. Kesäkuun luetut:

Haukansilmä – Juha-Pekka Koskinen
Rantakahvila – Lucy Diamond
Such a fun age – Kiley Reid

Matterhornilla Sveitsissä

Heinäkuu

Koronan hellitettyä käytiin Tallinnassa base-boogeissa ja pakkailtiin tavaroita. 15. päivä luovutettiin avaimet pois, raahattiin loput tavarat pakuun ja lähdettiin pois Sveitsistä. Auto oli niin täynnä, että tultiin aika vauhdilla Suomeen, mutta pysähdyttiin kuitenkin matkalla Auschwitzissa. Suomessa hoidettiin muuttoon liittyvää byrokratiaa, yritettiin rekisteröidä autoa, lomailtiin, hypättiin ja mökkeiltiin. Heinäkuun luetut:

Haaveilijoiden saari – Polly Samson
Juoksuhaudantie – Kari Hotakainen
Klara ja aurinko – Kazuo Ishiguro

Elokuu

Elokuu alkoi viikon hyppyleirillä Jämillä, jossa tuuli ja muutenkin kehno keli haittasivat harrastamista. Loman lopuksi vietiin pikkusisko muumimaailmaan ja kiinalainen työkaverini mustikkametsään. Kävin äitin kanssa suunnistamassa ja loppukuusta saatiin vihdoin suomalaiset kilvet pakuun. VR:n sponssaamana päästiin myös Särkänniemeen. Elokuussa luin vain yhden kirjan:

Nukkumatin kylmä sota – Sakari Silvola

Syyskuu

Syyskuussa hypättiin, käytiin Irti Maasta -kiipeilypuistossa ja valmistauduttiin lähtöön. Putsattiin auton katto paneelien alta, asennettiin pikkujuttuja kuten listat ja LTE-antenni katolle ja pesetettiin penkit Kuhmoisten Siivouspalveluiden autopesulassa. Tavattiin myös sukulaisia ja kavereita ennen lähtöä. Töitä oli aika paljon ja olin mukana järjestämässä paria tapahtumaa, joten kiirettä riitti. Syyskuussa luettua:

Hildur – Satu Rämö
Tämä läpinäkyvä sydän – Katja Kallio

Lokakuu

Lokakuun ensimmäisenä päivänä hypättiin lauttaan ja lähdettiin kohti Ruotsia. Poikettiin wingsuit-tunnelissa ja ajeltiin muutama päivä Malmöön, josta otettiin toinen lautta Saksaan. Moikattiin Matin siskoa Dortmundissa, käytiin hyppäämässä ja tapaamassa kavereita Hollannissa, tehtiin pastaa kaverin kanssa Belgiassa ja ajettiin Ranskan kautta Sveitsiin. Syötiin fondueta, nautittiin syksyn auringosta Lauterissa ja tavattiin tuttuja Zurichissa. Loppukuu köröteltiin Ranskan läpi ja välteltiin tulliteitä. Bordeauxin kautta suunnattiin lopulta Espanjan puolelle. Lokakuussa luettua:

Laululinnut – Christy Lefteri
Lumo – Riikka Pulkkinen
Veljelleni – E.L. Karhu

Paku parkissa järven rannalla
Pakulla Sveitsissä
Pakumatkalla Saksassa

Marraskuu

Löydettiin tiemme Välimeren rannalle, ihailtiin auringonnousuja, syötiin paellaa suomalaisen kaverin kanssa Valenciassa ja haettiin äiti Malagasta vierailulle. Käveltiin Caminito del Rey (lämmin suositus, oli hieno reitti!), yövyttiin pikkukaupungeissa ja vierailtiin Rondassa ja Nerjassa. Syötiin churroja ja tapaksia. Kuun lopussa ajettiin vielä Sevillaan hyppäämään. Marraskuussa luin vain yhden kirjan:

Teemestarin kirja – Emmi Itäranta

Pakumatkalla talveksi etelään

Joulukuu

Sevillasta suunnattiin rannalle, käytiin Tarifassa, uitiin vielä meressä ja jatkettiin sateita pakoon kohti itää. Käytiin Granadassa, mutta Alhambra jäi seuraavaan kertaan, kun ei oltu varattu lippuja etukäteen. Ei kokonaan päästy sateita karkuun, joten tehtiin paljon töitä. Käytiin vielä toisen kerran Sevillassa hyppäämässä ja lähdettiin kohti Portugalia. Joulu vietettiin Faron lähellä pusikossa ja otettiin rennosti, minkä jälkeen tavattiin kaveria Albufeirassa ja mentiin hyppäämän Skydive Algarven droppikselle. Loma tuli tarpeeseen ja keskityttiin lähinnä maisemiin, ruokaan ja löhöilyyn. Joulukuussa luettua:

Ruusukoodi – Kate Quinn (ehkä vuoden paras kirja)
Jää – Ulla-Lena Lundberg
Ajasta ja vedestä – Andri Snær Magnason

Loppuun vielä kooste tämän vuoden hypyistä. Hyvää uutta vuotta!